چرا باید به شهرداری عوارض بدهیم ؟

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. قوانین و مقررات
  4. chevron_right
  5. چرا باید به شهرداری عوارض بدهیم ؟

عوارض نوسازی شهرداری

شهروندان مکرراً می پرسند چرا باید عوارض بدهیم؟ این نگاه منفی را می توان از عدم پرداخت عوارض سالیانه نوسازی و کسب و پیشه توسط اغلب مردم – مگر آن که ناچار شوند – به درستی دریافت. “قبض آب و برق و گاز و تلفن می دهیم، مالیات می دهیم، هزار جور واریز به حسابهای دولتی بابت گذرنامه و گواهینامه و … هم داریم. عوارض شهرداری هم بدهیم؟ آن هم وقتی کوچه مان آسفالت نیست؟ خیابان مان دست انداز دارد؟ ….”

این پرسش های مکرر مردمی، پاسخی قانع کننده و روشنگر می خواهد. در این گزارش درصدد یافتن پاسخ این قبیل پرسش ها هستیم.

انواع عوارض

عوارض شهرداری را می توان به سه گروه تقسیم کرد؛ منازل مسکونی، مغازه ها و خودروها که در اینجا به دو گروه مهم عوارض مسکن و مغازه ها می پردازیم.

عوارض منزل مسکونی: در حد هزینه جمع آوری زباله

قبض های عوارض منازل مسکونی (معروف به قبض های نوسازی) هر ساله این قبوض درب ۵ هزار خانه مسکونی توزیع می شود و شهروندان تا آخر اسفندماه فرصت دارند این قبض ها را پرداخت کنند. مبلغ هرکدام از این قبض ها براساس نوع و مساحت خانه متفاوت است ولی میانگین سالانه هر قبض برای هر واحد مسکونی یا تجاری بالغ بر ۱۰۰ تا ۱۴۰هزار تومان است. با یک بررسی مشخص می شود براساس آمار هزینه جمع آوری هر کیلو زباله تقریبا ۱۰۰۰ تومان است. اگر میزان زباله تولیدی اعضای هر خانه را روزانه ۳ کیلو در نظر بگیریم(روزانه به طور میانگین ۱۷ تن زباله در داخل شهر جمع آوری می شود) هزینه ای که شهرداری برای جمع آوری زباله هر خانه در سال پرداخت می کند برابر با ۱میلیو یکصد هزار تومان است یعنی هزینه ای که شهروندان بابت پرداخت عوارض نوسازی منازل خود پرداخت می کنند در واقع تنها کمتراز۱۰درصد از هزینه جمع آوری زباله منازل آنهاست! حال در نظر بگیرید آماری که اعلام می کند تنها ۱۵ درصد از شهروندان عوارض نوسازی را به موقع پرداخت می کنند!

برای تشویق شهروندان فریدونشهری درصورتی که این قبضها در زمان مقرر پرداخت شودسیستم ۱۰ درصد تخفیف در نظر می‌گیرد و درصورت تاخیر در پرداخت شامل ۹ درصد جریمه می شود یعنی در مجموع ۱۹ درصد تفاوت پرداخت به موقع یا پرداخت با تاخیر است. (لازم به ذکر است که در سال جاری شهرداری افزایش چندانی در عوارض نوسازی و عوارض کسب و پیشه نداشته است )

عوارض مغازه:۱۰۰۰الی ۱۵۰۰هزار مغازه در شهر وجود دارد…

قبضهای عوارض مغازه ها (معروف به عوارض کسب و پیشه) برخلاف قبضهای نوسازی درب مغازه ها توزیع می شود و همچنین از کسبه دعوت می شود برای پرداخت عوارضشان به شهرداری مراجعه کنند. براساس اعلام شهرداری تعداد مغازه های سطح شهر در حدود ۱۰۰۰الی۱۵۰۰هزار است که ۲۰ الی ۳۰ درصد این مغازه داران اقدام به پرداخت عوارض خود می کنند.

شهرداری ها۴۰۰ نوع خدمات به شهروندان ارائه می دهند

معاون اداری مالی شهرداری بابیان اینکه براساس قانون، شهرداریها موظف هستند ۴۰۰ نوع خدمات به شهروندان ارائه بدهند، افزود: ارائه خدمات مناسب به شهروندان در زمینههای مختلف، مانند ساماندهی ترافیک، تجهیز و توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی،ارائه خدمات شهری مانند جمع آوری زباله هاوتوسعه فضاهای سبز شهری، اجرای برنامه های فرهنگی از جمله نیازهای ضروری در شهر است که انجام آن بار مالی زیادی برای شهرداری دارد.

با توجه به این که عوارض پرداختی توسط شهروندان تنها منبع درآمد پایدارشهرداریها محسوب میشود، تصریح می کند: پرداخت به موقع عوارض توسط شهروندان میتواند دغدغه مدیریت شهری را کاهش داده و خدمات متنوع و با کیفیت تری ارائه دهد.

در صورتی که شهروندان از هزینه ها و خدمات ارائه شده در شهر اطلاع یابند به طور حتم در پرداخت عوارض با شهرداری همکاری می کنند. به رغم اینکه برخی از شهروندان پرداخت عوارض شهرداری را از ضروریات زندگی شهری نمیدانند و عوارض مربوطه را تا زمانی که مجبور نشوند پرداخت نمیکنند، اما شهرداری با پرهیز از برخوردهای سلبی در مقوله دریافت عوارض، همراهی لازم را با شهروندان داشته است.

در سالهای اخیر شهرداری فریدونشهر توفیق چندانی در وصول عوارض سالانه شهری نظیر عوارض نوسازی از مردم نداشته است. این در حالی است که طی سالیان گذشته شهرداری هزینه قابل توجهی بابت ارسال به موقع قبوض این عوارض به منازل و کسبه های سطح شهر و فرهنگسازی برای تشویق به پرداخت آنها انجام داده است، اما همانطور که میدانیم شهرداری اعلام کرده، شهروندان تا مادامی که ضرورتی احساس نکنند، عوارض را پرداخت نمیکنند. این ضرورت زمانی است که مالک میخواهد ملک خود را بفروشد و سردفتر، انتقال سند را منوط به رویت برگه تسویه حساب ملک با شهرداری میکند.

فهرست