اشتغال و اقتصاد

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. اشتغال و اقتصاد

باغداری در شهرستان فریدونشهر وضعیت مطلوبی دارد و تولید محصولات باغی متنوع نتیجه باغداری در این شهرستان است. در این قسمت مشاغل مزیت‌دار در حوزه باغداری در شهرستان معرفی می‌شود. لازم به ذکر است توسعه کشت تمام محصولات گفته شده اعم از زراعی و باغی مشروط بر وجود زمین کافی است، در غیر این صورت با توجه به مزیت های گفته شده برای هرمحصول، می توان از کشت های جایگزین استفاده کرد.

شهرستان فریدونشهر دارای اقلیمی کوهستانی است بنابراین کاشت محصولات سردسیری مانند گردو در این شهرستان به خوبی جواب می دهد. گردو در حال حاضر به میزان کم در شهرستان تولید می شود و می توان در زمینه افزایش تولید آن اقدام موثری داشت. گردو، درختی چندساله و مقاوم است که پس از رشد کامل، هر درخت تا ۱۸ کیلوگرم تولید محصول خواهد داشت. محصول نهایی قیمت بالایی دارد که هم در داخل کشور طرفداران زیادی داشته و هم قابلیت بالای صادرات دارد. در صورت احداث باغ گردو، تا سال های سال نیاز به سرمایه گذاری و کشت دوباره وجود ندارد؛ زیرا درخت گردو دارای عمر طولانی است و تا ده ها سال قابلیت برداشت دارد. میوه گردو هم جزء معدود میوه هایی است که هیچ گونه نیازی به هزینه انبار در سردخانه ندارد و به دلیل ماندگاری طولانی، می تواند چند ماه و حتی چند سال مورد مصرف قرار گیرد. در ضمن چوب درخت گردو هم برای منبت کاری، خراطی و کنده کاری، ساخت مجسمه و اشیاء دکوری، ساخت آلات موسیقی و همچنین در دکوراسیون داخلی منزل و ساخت روکش های چوب بسیار پرکاربرد است. این چوب نیمه سنگین و نیمه سخت بوده و مقاومت مناسبی در برابر فشار، خمش، رطوبت و کشش دارد.

در شهرستان فریدونشهر گلخانه هایی در خصوص پرورش صیفی جات (مانند گوجه، خیار، بادمجان و فلفل)، سبزیجات، لوبیاسبز و گل های زینتی وجود دارد. شرایط برای احداث واحدهای جدید گلخانه در خصوص پرورش محصولات گفته شده و همچنین تولید گیاهان دارویی، در شهرستان فریدونشهر وجود دارد. البته میزان پرورش گل‌های زینتی نسبت به سایر محصولات کمتر است و افزایش تولید آن مزیت پایین‌تری دارد.

محصولاتی همچون خیار، گوجه و لوبیا سبز در فضای آزاد نیز کاشته می شوند و پرآب بودن شهرستان باعث شده است ظرفیت بسیار خوبی برای گسترش سطح تولید آن ها وجود داشته باشد. اما تولید آن ها در فضای آزاد نسبت به تولید آن ها در گلخانه ها مزیت پایین تری دارد.

گل محمدی از جمله محصولاتی است که در این شهرستان کاشته می شود. بررسی ها نشان می دهد ظرفیت خوبی برای توسعه تولید این محصول در شهرستان فریدونشهر وجود دارد. گل محمدی، گیاهی مقاوم به کم آبی، آفات و امراض است، که علاوه بر خواص درمانی، دارای مزیت‌های اقتصادی فراوانی مانند ارزش صادراتی، جذب گردشگر و اشتغال زایی است. غنچه خشک، مایع گلاب، روغن و اسانس، فرآورده‌های برگرفته از گل محمدی است که علاوه بر عرضه در بازارهای داخلی، قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را دارا هستند.

بادام از دیگر محصولاتی است که در این شهرستان به میزان کم کاشته می شود. با توجه به پتانسیل شهرستان برای تولید این محصول و مزایایی که احداث باغ بادام دارد، می توان در حوزه افزایش تولید آن فعالیت کرد. از درخت بادام به‌عنوان یک درخت مقاوم در برابر خشکی یاد می‌شود و در شرایطی که بی‌آبی وجود دارد، درخت بادام میوه خوبی می‌دهد -که خوشبختانه مشکل کم آبی در شهرستان وجود ندارد- و همچنین ازلحاظ شرایط کاشت در زمین‌های آهکی هم تا حد زیادی مقاومت دارد.

زردآلو از جمله محصولات باغی شهرستان است که تولید زیادی ندارد اما می توان در زمینه افزایش تولید آن اقدام کرد. زردآلو از میوه هایی است که با استقبال بسیار خوبی در بین مردم مواجه است و با قیمت نسبتا بالایی نیز در بازارفروش عرضه می شود. همچنین این محصول کاربردهای زیادی در صنایع غذایی دارد؛ بنابراین تولید بیشتر آن با سودآوری خوبی همراه است.

سیب از دیگر محصولات باغی است که در این شهرستان کاشته می شود. با توجه به سازگاری کاشت این محصول با شرایط اقلیمی شهرستان فریدونشهر، سرمایه گذاری در زمینه احداث باغاتی در این زمینه از جمله مزیت های شغلی است. در کلیه مناطق آب و هوایی خنک، سیب میوه بسیار مهمی بوده است. این میوه را می توان برای ماه ها انبار نمود در حالی که همچنان ارزش غذایی خود را حفظ می کند. درختان سیب در مقابل تعدادی از بیماریهای قارچی و باکتریایی و آفات حشره ای آسیب پذیر هستند.

در شهرستان فریدونشهر، باغات انگور نیز وجود دارد. انگور از مهم‌ترین محصولات باغی است که هم به لحاظ سطح زیر کشت و هم ارزش اقتصادی و تغذیه‌ای، موردتوجه کشاورزان و کارآفرینان است. زیبایی، تنوع رنگ، طعم و مزه، ارزش غذایی، خواص دارویی و وجود فرآورده‌‌های تبدیلی چون کشمش، شیره انگور، روغن هسته انگور، کنسانتره، آب انگور، سرکه، آبغوره، دارو‌های تقویتی و مواد آرایشی ‌بهداشتی، همچنین توصیه‌‌های دینی و مذهبی، انگور را به یک میوه استثنایی و بی‌نظیر تبدیل کرده است؛ بنابراین در بین مردم طرفداران زیادی دارد و بازار مصرف این محصول به صورت محصولات فراوری شده و تازه خوری فراهم است. پرورش انگور علاوه بر اشتغال‌زایی، یکی از محصولات ارزآور کشور است و می‌تواند در توسعه صادرات غیرنفتی در بخش کشاورزی، سهم بسزایی داشته باشد.

آلو از دیگر میوه هایی است که در شهرستان فریدونشهر کاشته می شود. توسعه باغات مربوط به این محصول نیز از مزیت های شغلی این شهرستان است که در اولویت‌های آخر این حوزه قرار دارد.

شهرستان در زمینه تولید محصولات جالیزی مانند هندوانه و خربزه نیز مستعد است و تولیداتی دارد. هرچند که این محصولات برای رشد به آب زیادی نیاز دارند اما غنی بودن شهرستان از لحاظ منابع آبی، در این زمینه محدودیتی ایجاد نمی کند؛ بنابراین قابلیت توسعه کاشت این محصولات وجود دارد و افزایش تولید آن ها پیشنهاد می شود.

کاهو نیز به تازگی در این شهرستان کاشته شده و کاشت آن جوابگو بوده است. بنابراین می توان در زمینه توسعه تولید این سبزی مفید، فعالیت کرد. کاهو گیاهی یکساله است که سرشار از ویتامین ها، ید، آهن، فسفر و… است. کاهو به راحتی کاشته می شود و برای رشد به دمای پایینی نیاز دارد که این شرایط در شهرستان فریدونشهر فراهم است.

قارچ از دیگر محصولاتی است که در این شهرستان به صورت خانگی پرورش می یابد. تولید قارچ، هم می‌تواند زمینه‌ ساز فعالیت اقتصادی و تولید شغل باشد هم برای سلامت و ذائقه مردم مناسب است و به صورت کلی مزایایی مانند نیاز به سرمایه کم، فضای کم، زودبازده بودن و امکان کشت در هر آب و هوایی را داراست. بنابراین سرمایه گذاری در این حوزه نیز مناسب است و پیشنهاد می شود.

دامداری در شهرستان فریدونشهر به صورت سنتی و نیمه صنعتی در حال انجام است. در نتیجه دامداری در این شهرستان، شیر و گوشت به میزان خوبی تولید می شود. دام های پرورشی این شهرستان شامل دام های سنگین مانند گاو و اسب و دام های سبک مانند گوسفند و بز است. پتانسیل خوبی برای گسترش دامداری در هردو زمینه پرورش دام سنگین و سبک وجود دارد اما بررسی ها نشان می دهد پرورش گوسفند از اولویت بالاتری برخوردار است.

در شهرستان فریدونشهر، اکثرا گوسفندهای ماکویی پرورش داده می شوند البته پرورش گوسفندهای بومی نیز به میزان کمتر انجام می شود. قابلیت توسعه پرورش هر دو نوع دام در شهرستان وجود دارد اما پرورس گوسفند بومی در اولویت های بعدی مزیت های شغلی این حوزه قرار می گیرد.پرورش بز نیز از مزیت خوبی برخوردار است. بزهای پرروشی در این شهرستان از نوع بومی و پاکستانی هستند که می توان در زمینه توسعه پرورش آن ها اقدام کرد. البته به نظر می رسد پرورش بز بومی در اولویت های بعدی مزیت های شغلی این حوزه قرار بگیرد.

گاو از جمله دام‌هایی است که پرورش آن در شهرستان فریدونشهر صرفه اقتصادی دارد. گاوهای پرورشی در این شهرستان از نوع هلشتاین، براون سوئیس و بومی هستند. البته میزان پرورش گاو بومی خیلی کمتر است و در مقایسه با پرورش دو نژاد دیگر نیز مزیت پایین‌تری دارد.

پرورش اسب از دیگر فعالیت های شهرستان فریدونشهر است که قابلیت گسترش دارد. اسب حیوان بسیار حساسی است و پرورش و نگهداری از آن هم هزینه‌بر است اما سودآوری مناسبی نیز دارد. بیشترین سهم هزینه‌ها پس از راه‌اندازی، مربوط به تغذیه اسب‌ها می‌شود. با این حال فعالیت در این زمینه هم مزیت دارد که در اولویت‌های آخر قرار می‌گیرد.

زنبورداری از دیگر حرفه هایی است که در سطح گسترده ای در این شهرستان انجام می شود و در نتیجه آن مقدار زیادی عسل تولید می شود. شهرستان فریدونشهر با توجه به پوشش گیاهی که دارد، دارای ظرفیت بسیار زیادی برای انجام زنبورداری است. پرورش زنبور اگر همراه با رعایت اصول علمی صورت پذیرد، می تواند پیشه‌ای سودآور باشد. زندگی این حشرات به سبک کلنی باعث شده تا پرورش دهندگان زنبور از اشتغالی پایدار بهره مند شوند چراکه میزان بالای زاد و ولد زنبورها باعث سودآوری بیشتر برای پرورش دهندگان خواهد شد. بر خلاف افکار غالب عمومی که تصور می کنند مهمترین فایده زنبورعسل، تولیدعسل و سایر محصولات و فراورده های مرتبط با شهد و عسل است، در واقع بالغ بر ۹۰ درصد فواید زنبورعسل مربوط فعالیت گرده افشانی است. عدم فعالیت زنبورها و دیگر حشراتی که گرده افشانی را انجام می دهند باعث عدم باروری و نابودی تدریجی گیاهان و درختانی که برای گرده افشانی به این آنها وابسته اند می شود. افراد با تجربه معمولا در کنار پرورش زنبور عسل به کشاورزی و تولید محصولات زراعی می پردازند و با یک تیر دو نشان می زنند، زیرا با ادغام این ۲ فعالیت علاوه بر تامین مواد غذایی برای زنبورها به دلیل کیفیت در گرده افشانی، به کشت و زراعتی با کیفیت و محصولی بی نظیر نیز دست خواهند یافت.

گندم و جو از دیگر محصولات زراعی شهرستان هستند که در سطح مناسبی کشت می شوند و زمینه توسعه کشت آن ها نیز فراهم است. در میان محصولات کشاورزی، کشت گندم نسبت به بقیه کم دردسرتر و کم آفت تر است. گندم در بازه زمانی حدودا هشت ماهه به ثمر نشسته و به مرحله سود دهی می رسد. خرید تضمینی گندم همه ساله توسط دولت انجام می گیرد. البته خود کشاورز هم می تواند گندم را بفروشد و درآمد خوبی کسب کند. در ضمن مورد حمایت دولت واقع شده و کود شیمیایی و بذر نیز به شکل یارانه ای در اختیار کشاورزان قرار می گیرد؛ بنابراین گسترش تولید گندم ارزش افزوده زیادی را به دنبال دارد. جو از دیرباز در سبد تغذیه دام جایگاه ویژه داشته و به صورت دانه و علوفه سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جو برای تهیه نان و پخت سوپ استفاده می شود و در تهیه غذای کودک نیز کاربرد دارد. جوشانده جو داروی خوبی برای مبتلایان به تب و کم خونی و سوء هاضمه بوده و پایین آورنده کلسترول است.

پیاز از جمله محصولات زراعی شهرستان است که سطح تولید خوبی دارد. با توجه به مستعد بودن این شهرستان در خصوص تولید پیاز و مزایای کشت این محصول، می توان در زمینه گسترش سطح کشت آن اقدام کرد. پیاز محصولی است که به صورت یک‌ساله کشت می‌شود. این گیاه متعلق به فصل خنک است و بهترین دما برای جوانه زدن بذر پیاز ۱۸ درجه سانتی‌گراد و حداقل و حداکثر دما برای این مرحله از رشد به ترتیب ۷ و ۲۹ درجه سانتی‌گراد است. این محصول از محصولاتی است که به‌عنوان چاشنی و طعم‌دهنده در اکثر غذاها استفاده می‌شود و دارای مصارف پزشکی و دارویی متعددی است؛ بنابراین بازار مصرف خوبی داشته و توسعه آن توجیه اقتصادی دارد.

زعفران از دیگر محصولاتی است که به تازگی در شهرستان فریدونشهر کشت شده و کشت آن نیز جوابگو بوده است؛ بنابراین می توان در زمینه توسعه کشت این محصول با ارزش، فعالیت داشت. مقاومت زعفران در برابر سرما زیاد است و به آب کمی نیاز دارد. زعفران به علت داشتن رنگ زیبا، عطر و طعم بسیار مطبوع، در صنایع غذایی کاربرد دارد. دمنوش زعفران آرام بخش بوده و استرس و نگرانی را برطرف می کند. کسب و کار کشت زعفران به علت خاصیت ضد سرطانی این گیاه اهمیت دو چندان پیدا می کند. ایران اولین کشور تولیدکننده زعفران است که قریب به ۹۰ درصد از زعفران جهان را تأمین می کند. مصرف زعفران در ایران بالا است و نه تنها می تواند نیاز منطقه زیرکشت را تامین کند بلکه درسراسر ایران نیز مشتری دارد.

در شهرستان فریدونشهر حبوباتی همچون لوبیا (لوبیا قرمز و چیتی)، عدس و نخود کشت می شود. وجود پتانسیل کشت حبوبات در شهرستان و مزایایی که کشت هرکدام از حبوبات دارد، باعث شده تا توسعه تولید آن ها در شهرستان فریدونشهر صرفه اقتصادی داشته باشد. نخود گیاهی است که به اقلیم خشک و سرد نیاز دارد و دارای دو تیپ زمستانه و تابستانه است. باتوجه به خواص بی‍شمار نخود و وجود بازار مصرف، می‌توان در زمینه تولید نخود فعالیت داشت. عدس نیز از جمله حبوباتی است که کشت و برداشت آن نسبت به سایر حبوبات ساده تر است و در هر آب و هوایی با دو روش دیمی و آبی قابل کشت می‌باشد. این گیاه با هوای سرد هم سازگاری دارد و در فصل پاییز میزان ثمردهی آن بیشتر از بهار است. این گیاه به حاصلخیزی خاک کمک کرده و همچنین به عنوان کود سبز برای تقویت خاک استفاده می شود. لوبیا چیتی از جمله حبوباتی است که گزینه مناسبی برای کشت در باغچه های کوچک و یا گلدان های اپارتمانی محسوب می شود. زمین برای کشت لوبیا چیتی باید به اندازه کافی عمق داشته باشد و خاک نیز دارای سطحی نرم و حاصلخیز باشد. تهیه زمین لوبیا با هدف از بین بردن علف های هرز، زیر خاک بردن بقایای گیاهی، نرم کردن و افزایش عمق خاک زراعی، زیر خاک بردن مواد تقویت کننده و حفظ رطوبت موجود در خاک است. لوبیا قرمز نیز از جمله حبوبات پرمصرف است که شرایط کشت آن مانند لوبیا چیتی است. این محصولات به آب زیادی نیاز دارند و شرایط برای کشت آن ها در شهرستان فریدونشهر فراهم است.

شهرستان فریدونشهر در زمینه کشت علوفه دامی نیز مستعد است و در حال حاضر محصولاتی همچون یونجه، ذرت علوفه ای، ماشک و شبدر در شهرستان تولید می‌شود. با توجه به رونق دامداری در این شهرستان، بازارفروش خوبی برای محصولات گفته شده وجود دارد؛ بنابراین افزایش کشت علوفه‌های دامی مزیت دارد.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست