عوارض سالیانه خودرو

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. اطلاع رسانی
  4. chevron_right
  5. عوارض سالیانه خودرو

همه کسانی که ماشین دارند باید سالانه مبلغی را با نام «عوارض» به شهرداری بپردازند. این رقم معادل یک هزارم قیمت خودرو صفر، در همان سال است؛ مثلا اگر امسال، نرخ پراید ۱۱۱ سفید در بازار ۲۱ میلیون تومان باشد، عوارض آن ۲۱ هزار تومان می شود. شاید به نظر رقم بزرگی نباشد، ولی این مبلغ از سال تولید خودرو تا زمان فروش محاسبه می شود، و چنانچه فروشنده محترم آن را نپردازد مشمول جریمه نیز می‌گردد. اگر عوارض سالیانه پس از موعد مقرر پرداخت شود، به ازای هر ماه تأخیر ۲ درصد جریمه به آن تعلق می گیرد. پس خریداران به هوش و به گوش باشند که آنچه بر گردن فروشنده است، روی دست آنها نماند.
نحوه محاسبه و اخذ عوارض سالیانه خودرو اعلام شد
بر اساس قانون تجمیع عوارض مبنای محاسبه عوارض خودروهای وارداتی به ماخذ یک در هزار مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی آن‌ها تعیین می‌شود. عوارض سالیانه خودروهای ساخت داخل هم بر مبنای یک در هزار قیمت فروش کارخانه محاسبه خواهد شد. 
قیمت‌ها همه ساله از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام می‌شود ، که این قیمتها در تمامی کشور یکسان بوده و نسبت به نوع ماشین مبلغ عوارض تغییر خواهد کرد شهروندان می‌توانند با مراجعه به اداره درآمد شهرداری‌های مناطق و دریافت قبض نسبت به پرداخت عوارض خودرو خود اقدام کنند.
مهلت پرداخت عوارض سالیانه خودرو را تا پایان سال بوده وبر اساس تبصره ۳ ماده ۶ قانون مزبور پرداخت عوارض بعد از موعد مقرر موجب ۲ درصد جریمه به ازای هر ماه تاخیر حساب می گردد.

فهرست