کوه هشتاد فریدونشهر

                                                                          تیرول (زیپ لاین) فریدونشهر – نمای کوه هشتاد
                                                                                  شکوه هشتاد

                                   تابلو چکاد کوه هشتاد فریدونشهر

 


هشتاد ،زیبا و مغرور

                                             

 

 

 

 

 

 

 

                     

                      برج بلند هشتاد

کوه (قله) هشتاد فریدونشهر ، برجی است تنها با یالهایی مخوف که با ارتفاع ۳۹۱۰ متر بر فراز روستای گرجی نشین چغیورت در ۱۵ کیلومتری غرب فریدونشهر قد علم کرده است .

چشم اندازهای خیال انگیز کوهستان، همواره توجه انسانها را خواسته و ناخواسته به خود جلب کرده و آدمی را به تفکر و خیال وا می دارد . حتی در نقاشی های کودکانه نیز کوهستان جایگاه تقریبا ثابت و ویژه ای دارد.

 در غرب روستای گرجی نشین چغیورت، کوهستان پیرهشتاد (هشتاد) با قله ای بلند و نوک تیز به ارتفاع ۳۹۱۰ متر برافراشته شده که گویی با قامت بلندش به دوردست ها چشم دوخته است.

نمای شرقی هشتاد از باشکوه ترین چشم اندازهای کوهستانی ایران بوده و بعنوان یکی از مناطق ویژه کوهنوردی استان اصفهان مطرح شده است.

از زیبای های هشتاد، منفرد بودن آنست که بصورت برجی تنها در میان کوهستانهای اطرافش قرار گرفته و از بلندترین کوههای همجوارش بیش از یکصد تا دویست متر بلندتر است.

سه یال صخره ای مخوف از جهات شرقی، جنوبی و غربی به قله هشتاد منتهی می شوند و در جبهه شمالی آن نیز دیواره ای بلند قرار گرفته است.

پرتگاههای خطیری یالهای منتهی به قله هشتاد را احاطه کرده اند و صعود به این چکاد باشکوه ، مستلزم داشتن دقت فراوان و توانایی لازم برای حرکت روی صخره های بلند است.

از مسیرهای بسیار جذاب قله هشتاد، مسیر شرقی آنست که به گرده شرقی هشتاد معروف شده و صعود از این مسیر در فصل زمستان ، از چالشهای بزرگ کوهنوردی استان اصفهان در بین سالهای دهه هشتاد به شمار می رفت.
به دلیل سختی مسیر، کوهنوردان اندکی در فصل زمستان عازم دامنه های هشتاد می شدند تا اینکه با شناسایی مسیر غربی توسط کوهنوردان فریدونشهر، سرانجام در سال ۸۵ گروه کوهنوردی چکاد اصفهان که کوهنوردان گرجی  از فریدونشهر هم در آن حضور داشتند، در برنامه ای که ۴ روز به طول انجامید نخستین بار در فصل زمستان و از مسیر غربی، قله هشتاد را صعود کردند.

گرده شرقی هشتاد همچنان در کانون توجه بود و با وجود چندین تلاش ناموفق همچنان دست نیافتنی جلوه میکرد ولی به همت کوهنوردان آزاد فریدونشهر و اصفهان در دیماه سال ۸۶ و در یک برنامه ۳ روزه در شرایطی سخت، سرانجام گرده شرقی هشتاد بطور کامل صعود گردید.

گرده جنوبی هشتاد نیز در اسفند ماه سال ۹۱ صعود شد.

دامنه های هشتاد از پوشش گیاهی و جانوری ارزشمندی برخوردار است و جزیی از منطقه شکار ممنوع ستبله به حساب می آید.

آب شرب روستای چغیورت هم از چشمه هایی که در دامنه شمالی هشتاد میجوشند تامین میشود.

از دیدنیهای کوه هشتاد، غار پیرهشتاد در جنوب شرقی آنست.

صخره بلندی در جنوب قله هشتاد قرار دارد که ” تزیدری” ( tazidari ) نام دارد و کوه کوچکی هم در جنوب دهانه غار پیر هشتاد واقع هست و نام آن ” کرتیز ” ( kartiz ) است.

در شمال کوه هشتاد، گردنه تنگ دزدان و در جنوب آن گردنه واربند واقع است. در دامنه شرقی هشتاد هم روستای تنگ دزدان قرار دارد.
همچنین دامنه شرقی هشتاد معدن سنگ باریت است که در صنعت نفت و گاز کاربرد دارد.

مقدار آهن فراوانی نیز در میان صخره های شمالی هشتاد وجود دارد و باعث می شود که هنگام بارندگی ، رعدوبرق های فراوانی به آن اصابت کنند و آثار آن نیز به راحتی قابل مشاهده است.

فهرست