کوه تسیوس تسری

                                                                                                                                 قله زیبای تسیوس تسری

در جنوب غرب شهر فریدونشهر و بر روی خط الراس کوه تتره قله کوچک و زیبایی به نام تسیوس تسری (წივას წერი) شبیه به یک کله قند قرارگرفته و باوجود ارتفاع کمتر نسبت به کوههای اطرافش(۳۲۰۰ متر) نمای بسیار زیبا و چشم نوازی بخصوص از داخل شهر فریدونشهر دارد.

چشم اندازهای کوهستان متنوع و خیال انگیز است. گاهی کوهی با عظمت و بلندیش زیباست و گاهی با شکل و نمای چشم نوازش. 

وجه تسمیه:

مردم در گذشته ای نچندان دور برای مقابله با سرمای سخت زمستان، فضولات دامها را در فضایی باز با آب مخلوط کرده واز خمیر آن شیئ بیضی شکلی را می ساختند که با نام تاپاله معروف بود. با قرار دادن آن در معرض تابش خورشید و خشک شدن، بعنوان یک سوخت باارزش که آتش را بیشتر از چوب حفظ میکرد و مدت زمان بیشتری میسوخت، استفاده میشد.

معنی کلمه تاپاله به زبان گرجی წივა (تسیوه) است. گاهی წივა را برای سوزاندن راحت تر به ۴ قسمت تقسیم میکردند که هر قسمت شبیه یک مثلث نوک تیز بود و به آنها تسیوس تسری (წივას წევრი) میگفتند.این قله هم از دور شبیه به یک مثلث نوک تیز مثل წივას წერი است.

در دامنه شمالی این کوه مزرعه قاضی قرار گرفته و در دامنه جنوبی آن سراب زیبای نهضت آباد که به سمت روستای گرجی نشین نهضت آباد جاریست واقع شده.

پوشش گیاهی دامنه های اطراف آن بسیار غنی بوده و جزء مراتع عالی کشور ایران محسوب میشود.

از کارهای باارزشی که توسط کشاورزان و مرتع داران مزرعه قاضی در خصوص مراتع کوه تسیوس تسری صورت گرفته، اعلام کردن قرق (ممنوعیت چرای دام) در  تمامی مراتع مزرعه قاضی است که شایسته تقدیر و تحسین فراوانی است.

اگر بر فراز این قله بایستیم، چشم انداز وسیع و دل انگیزی را میتوانیم مشاهده کنیم. از قله های پربرف زردکوه تاکوهستان زیبای شاهانکوه و نمای زیبایی از فریدونشهر.

راه پاکوب زیبایی از مزرعه قاضی به سمت تسیوس تسری میرود که با حرکت روی آن میتوان یک کوهپیمایی مفرح حتی همراه با خانواده را تجربه کرد.

فهرست