کوه اصلانداغ

نمای کوه اصلان داغ از کوه تتره

در شمال روستای چغیورت و در امتداد خط الراس کوه دید تسری، قله اصلانداغ با شکوه و صلابت خاصی قد برافراشته و مانند دیواری بلند در جهت شرقی-غربی قرار گرفته است.

ارتفاع اصلانداغ از سطح دریا ۳۸۲۳ متر است و زیباییهای فراوانی را داراست.

هرچند سالیان درازی است که گرجیان در منطقه فریدونشهر زندگی می کنند اما کلمه “اصلان داغ” یک کلمه ترکی است و متعلق به گذشتگانی قبل از گرجیان این منطقه است که به معنی شیر کوه می باشد.

اصلان” به معنی “شیر” و “داغ”  به معنی ”کوه”.

دامنه های اصلانداغ را صخره های بلند و دشتهای زرخیزی در بر گرفته است.

صخره های بلند مشرف به روستای چغیورت بسیار زیبا و دست نیافتنی در نظر می آیند و دشت سرسبز “سرتیپ” با پوشش گیاهی بی نظیر و چشمه ای زیبا و آبشارهای فصلی مناظری بدیع و رویایی را خلق کرده است.

شاید به دلیل مجاورتش با چکاد باشکوه هشتاد چندان چشمگیر نباشد اما وقتی در دامنه های کوه اصلانداغ قرار گیریم صلابت آن را بیشتر درک خواهیم کرد.

برای صعود به اصلانداغ حدود ۵ تا ۶ ساعت زمان نیاز است.

از محل کارخانه آب معدنی کوهیار میتوان مسیر پاکوبی که در ابتدا کامل مشخص نیست را دنبال کرد و پس از یک ساعت وارد دشت سرتیپ در دامنه جنوبغربی اصلانداغ شد.

البته از روستای چغیورت هم میتوان به اصلانداغ صعود کرد، این مسیر با اینکه کوتاهتر است اما پر شیب و گاها خطرناک است.

دشت سرتیپ در فصل بهار غرق در گلهای رنگارنگ است.

پوشش گیاهی در این منطقه به اندازه ایست که به زحمت میتوان خاک را دید.

دشت سرتیپ در سالهای اخیر مورد بی مهری های فراوانی قرار گرفته و متاسفانه بصورت غیرقانونی به عشایر و گله دارها فروخته میشود تا آنها گوسفدانشان را پروار کرده و مراتع آباد را نابود کنند و در کنار آن به حیات وحش غنی این کوهستان نیز دست درازی کرده و جان حیوانات زیبا و بیگناه را بگیرند.

اگر در فصلی که هنوز گله دارها در دشت سرتیپ مستقر نشده اند به آنجا رفت، میتوان گوشه هایی از زیبایی های آفرینش را دید. جویبارهای جاری با گیاهان متنوع و باارزش و نوای دلنشین آبشار و باغی زیبا در گوشه ای از این دشت.

از دشت سرتیپ به سمت آخرین دره حرکت میکنیم و با افزایش ارتفاع کم کم پوشش گیاهی جای خود را به سنگلاخ ها و تخته سنگهای بزرگ میدهد و پس از صعود یک شیب نسبتا تند میتوان به قله اصلانداغ رسید.

فهرست