پرداخت عوارض شهرداری …

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. اطلاعیه
  4. chevron_right
  5. پرداخت عوارض شهرداری …

شاید دلایلی را که شهروندان رغبتی به پرداخت عوارض ندارند را بتوان اینگونه عنوان کرد :
یکی از دلایلی که مردم عوارض را چندان جدی نمی گیرند این است که با خدمات شهرداری چندان آشنا نیستند مثلا نمی دانند نصب علایم راهنمایی رانندگی و خط کشی عابرپیاده برعهده شهرداری است ،لذا عموما تصور می کنند اداره راهنمایی و رانندگی اینگونه خدمات را ارائه می دهد.
شهرداری بدون هیچ منتی از تولد تا مرگ به مردم خدمات ارائه می دهد. از جمع آوری زباله های بیمارستانی گرفته تا آماده سازی قبرستان برعهده شهرداری است.
خدمات شهرداری بیش از ۴۰۰ نوع است که مردم در جریان موارد بسیار کمی از جمله خیابان کشی، احداث فضای سبز ، جمع آوری زباله ها و برف روبی وتوسعه و ایجاد فضای سبز و پارکها هستند.

یکی دیگر از دلایل جدی نگرفتن قبضهای شهرداری، اجباری نبودن پرداخت این قبضها در زمان مقرر است. به عبارت دیگر در صورتی که کسی قبض آب و برق را پرداخت نکند بابت این بدهی، آب و برق خانه را قطع می کنند ولی اگر شهروندی قبضهای شهرداری را پرداخت نکند شهرداری برخورد جدی با او صورت نمی دهد گرچه قانون اجازه برخورد را داده است.

سومین دلیل استقبال نکردن برخی از شهروندان را وجود مشکلات فنی در شهرداری میتوان عنوان کرد :
پیش از این برخی از شهروندان که اقدام به پرداخت قبوض خود می کردند سال بعد هم با قبضی مواجه می شدند که پرداخت سال گذشته آنها را در نظر نگرفته بود، همین باعث می شود شهروندان چنانچه قبض سال گذشته را گم کرده باشد مجددا مجبور می شد عوارض پرداخت شده را پرداخت کند و این امر نارضایتی های را به وجود می آورد .
لذا قبضهای نوسازی سال جاری که مدتی هست درب منازل توزیع شده اصلاحیه نهایی خورده و کمتر شهروندان شاهد چنین مشکلات هستند و از زمان دریافت قبض مدتی فرصت دارند اقدام به پرداخت این قبض ها کنند.

اما قانون چه می گوید؟

ضمانت اجرایی قانون عوارض شهرداریها چیست؟
آیا قانون برای پرداخت نکردن عوارض تصمیمی گرفته است؟
در پاسخ باید گفت قانون به شهرداریها اجازه داده در صورت عدم پرداخت به موقع عوارض نوسازی شهروندان، نسبت به قطع برق و گاز آنها اقدام نماید.
براساس ماده ۱۲ قانون نوسازی و عمران شهری چنانچه خانواری عوارض نوسازی ملک خود را در زمان مقرر پرداخت نکند شهرداری پس از گذشت دو ماه و بعد از صدور اخطار می تواند اقدام به قطع برق و سپس گاز خانه مذکور کند. قانونی که تاکنون در شهر ما و بسیاری از شهرهای دیگر اجرا نشده و به نظر می رسد با همکاری شهروندان در پرداخت قبوض، نیاز به اجرای آن نباشد.

فهرست