ویژگیهای جغرافیائی،فرهنگی و اجتماعی

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. ویژگیهای جغرافیائی،فرهنگی و اجتماعی

فریدونشهر به استناد مدارک تاریخی در گذشته دور و پیش از اسلام پرتیکان نام داشته است و از ایالتهای مهم برای اقوام آریائی به شمار می رفت که مدارک آن بر روی سنگ قبرها در مزرعه ای بنام قهستان موجود است.

سنگ بنای اولیه این شهر در سال ۱۰۱۳ به دست گرجیهائی که توسط شاه عباس اول به این منطقه کوچانده شدند ریخته شد. از آنجا که این ناحیه دارای چراگاههای وسیع برای دام و نیز چشمه سارهای فراوان بوده که اکنون نیز بسیاری ازآنها مانند چشمه سنگی ،چشمه گلاز،چشمه تاجعلی و… در شهر جریان دارند ساکنین اولیه ،این منطقه را محیطی مناسب برای زندگی یافتند و رحل اقامت افکندند

نام اولیه آن سوپلی به معنای زادگاه بوده ،سپس به آخوره بالا به معنی انتها یا آخر و سرانجام در سال ۱۳۴۰ به فریدونشهر تغیر نام یافت و اکنون در  فاصله ۱۸۰ کیلومتری غرب اصفهان  با طول جغرافیائی ۸/۵۰ درجه و عرض جغرافیائی ۳۲/۵۵ درجه واقع و مرکز شهرستان فریدونشهر میباشد و با قرارگرفنن در ارتفاع ۲۶۷۰ متر از سطح دریا بلندترین شهر کشور و درواقع بام ایران بشمار میآید.

این شهر یک منطقه کوهستانی با زمستانهای  سرد و تابستانهای معتدل بوده و از بارندگیهای فراوان در طول شش ماه از سال برخوردار است فریدونشهر با کوههای زیبا و مرتفعی احاطه گردیده که مهمترین آنها کوه دیدجری در شمال ،کوه کله بیس کب در شمال شرقی و کوه تتره در جنوب بوده و وسعت شهر ۱۰ کیلومتر مربع است.

فریدونشهر را به درستی شهر چهارفصل و طبیعت زیبا و دیدنی نام نهاده اند .کوههای سربه فلک کشیده،دشتهای سرسبز و وسیع ،چشمه سارهای زیبا در جای جای این شهر و اطراف آن  همه و همه چشم نواز هر بیننده و هوای پاک  آن روح افزای هر جانداری است .

جمعیت فریدونشهر در حدود ۱۴۸۲۳ نفر میباشد که شغل اکثریت آنها کشاورزی و دامداری است  زبان اصلی آنها گرجی است این زبان از ۳۳ حرف الفبا تشکیل شده و از زبانهای قدیمی و پر سابقه است.بسیاری از محققین معتقدند احداث سی و سه پل (پل الله وردیخان) اصفهان ملهم از تعداد حروف الفبای گرجی بوده است.

مردم فریدونشهر به سنن و آداب و رسوم خود اهمیت فراوان میدهند و از نظر فرهنگی جزو شهرهائی با شاخص بالابه نسبت جمعیت ، بخصوص در قبولیهای کنکور  سراسری میباشند مهمتر از آن میزان رفتارهای ضد اجتماعی ، ارتکاب جرم و پرونده های مطروحه در دادگاهها است که در بین شهرهای استان و حتی کشور در پایین ترین سطح خود بوده و از نظر امنیت و سلامت اجتماعی جزو امنترین و آرامترین شهرها بشمار می آید.

از جمله نقاط دیدنی این شهر پارک معلم واقع در شمال غربی شهر است  و میزان فضای سبز در این شهر بطور سرانه ۱۰ متر مربع میباشد

آب و هوای سالم و محیط آرام و کوهستانی این شهر همراه با روی گشاده مردم موجب شده است همه ساله شمار زیادی از مسافرین بخصوص در فصل تابستان میهمان شهر طبیعت زیبا باشند.

فهرست