ماده ۲۰ قانون هوای پاک

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. اخبار
  4. chevron_right
  5. ماده ۲۰ قانون هوای پاک

با توجه به برداشت محصولات کشاورزی و باغی و پایان فصل زراعی همچنین فصل برگ ریزان در سطح شهر برخی از شهروندان اقدام به جمع آوری و سوزاندن برگ و شاخه های درختان نموده که این امر ضمن آلایندگی هوا به محیط زیست و منابع طبیعی آسیب می‌رساند لذا با توجه به ماده ۲۰ قانون هوای پاک خلاف بوده و متخلف به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم می شود .
از کلیه شهروندان گرامی درخواست میگردد ضمن جمع آوری شاخه و برگ های درختان و بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول انها را جمع آوری و به بیرون از محدوده شهر یا مکانی که شهرداری مشخص نموده انتقال دهد .

ماده ۲۰ قانون هوای پاک

انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکانهای تعیین شده توسط شهرداری ها و دهیاری ها یا سوزاندن آنها و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.
وزارت جهاد کشاورزی مکلف است مفاد این ماده را به طرق مقتضی به اطلاع بهره برداران بخش کشاورزی، عشایری و منابع طبیعی برساند.
تبصره ۱- تعاریف پسماندهای مندرج در این ماده مطابق قانون مدیریت پسماند مصوب ۲۰ /۲ /۱۳۸۳ می‌باشد.
تبصره ۲ – دولت و شهرداری ها موظفند ظرف مدت سه سال پس از ابلاغ این قانون برای شهرهای مختلف زمینه های تبدیل این پسماندها به انرژی یا کود را با کمک بخش خصوصی فراهم کنند.
تبصره ۳ – در موارد استثنائی که آتش زدن نباتات یا بقایای گیاهی تنها راه دفع آفات و بیماری ها و آلودگی های گیاهی باشد، براساس شرایطی که توسط وزارت جهادکشاورزی و با تأیید سازمان تدوین و ابلاغ می‌شود، اقدام می‌گردد.

در باب آتش زدن وسوزاندن برگ ها ؛ آیا راه دیگری وجود ندارد؟!

همین که سرما فرا می رسد و برگ های خوشرنگ به زمین میریزند، مشکل و معضل برگ‌های خشک شده به وجود می آید که مردم راحت ترین راه هم آتش زدن وسوزاندن آن می دانند.
پاییز هزار رنگ در طبیعت شهرستان دماوند چشمان ما را با رنگ های زیبا و متنوع آشنا می کند.
پاییز که میشود طبیعت لباس الوان به تن می‌کند و جهانی از زیبایی و شگفتی رنگها را برای شهرها وروستاها به ارمغان می آورد.
اما همین که سرما فرا می رسد و این برگ های خوشرنگ به زمین میریزند، مشکل و معضل برگ‌های خشک شده به وجود می آید که مردم راحت ترین راه هم آتش زدن وسوزاندن آن می دانند.
سوزاندن برگ ها و چوب های خشک مشکل همه شهرها و استان‌های ماست، که هم آلودگی برای مردم به وجود می آورد و هم خسارات فراوان برای زمین های کشاورزی و باغات به همراه دارد و شهرستان دماوند چون منطقه ای کوهستانی و کشاورزی است، بیشترین آسیب را از این رهگذر متحمل می شود.
سوال اساسی این است که آیا برای تبدیل این نعمت خدادادی راه حلی وجود ندارد؟! آیا نمی شود این همه شاخه ها و برگ های خشک شده به فرآورده های کشاورزی {مانند کود و کمپوست} و صنعتی مانند {نئوپان} تبدیل شود؟
بالاخره از یک جایی باید کار شروع شود، اگر امروز به فکر چاره نباشیم فردا دیر خواهد بود.
مطالعه و کاوش در منابع ذیربط نشان می دهد که در کشور مراکزی وجود دارند که برای تبدیل برگها و چوب های خشک به کود و کمپوست یا نئوپان برنامه اجرایی ارائه می دهند، تا هم مردم برای منازل و باغات و هم برای شهرداریها چگونه از این به اصطلاح زباله ها، اشتغال و درآمدزایی به وجود آورند.
کافیست که مردم، ادارات ذیربط، گروه های طرفدار طبیعت ، کانالهای خبری وگروه های مجازی دست به دست هم داده و پویشی مانند” راه دیگر هست” و…… راه اندازی کنند و فرهنگ سازی تبدیل این نعمت خدادادی به فرآورده های کشاورزی و صنعتی را فراهم نمایند.
پیشنهادهایی جهت فرهنگ سازی
پیشنهاد هایی برای فرهنگ سازی جهت عدم سوزاندن برگ ها و چوب های خشک بدین شرح جهت اطلاع ادارات ونهادها ارائه می گردد:
۱): مسابقه عکاسی” پاییز زیبا”
۲): مسابقه روزنامه دیواری یا دفتر “برگ های رنگی”
۳): معرفی و تشویق خانواده ها یا نهادهایی که در شهرستان برای ایجاد کمپوست و کود از برگ ها تلاش می نمایند.
۴): تهیه بروشور، نصب بنر، بهره برداری از فضاهای مجازی، جهت فرهنگ سازی و تشویق مردم به این امر.
۵): تاسیس و راه اندازی گروه های حمایت از طبیعت
۶): احداث سوله های مناسب یا مکان های مخصوص جهت جمع آوری برگها توسط شهرداری هاو بخش خصوصی و تبدیل آن به کود و کمپوست و فروش آن به مردم و استفاده برای فضاهای سبز شهری
۷): تشکیل جلسات و همایش های هماهنگی بین مردم وادارات حامیان طبیعت.

کمیته شهروندی و روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی فریدونشهر

فهرست